Instalacje fotowoltaiczne są w Polsce coraz bardziej popularne, jednak większości osób kojarzą się jedynie z gospodarstwami domowymi. Okazuje się jednak, że również przedsiębiorstwa mogą z nich korzystać i oszczędzić na rachunkach za energię elektryczną.
Zgodnie z polskimi przepisami firma nie może być prosumentem. Prosument, według definicji, jest podmiotem, który jednocześnie produkuje i konsumuje energię, a jej nadwyżki magazynuje lub przekazuje do danej sieci energetycznej. W związku z tym wydawać by się mogło, że przedsiębiorstwom nie opłaca się fotowoltaika. Okazuje się jednak, że zakłady pracy wyprodukowaną energię bardzo szybko w całości zużywają. Stanowi to zużycie bezpośrednie, czyli generowane przed licznikiem. Dzięki temu przedsiębiorstwo nie pobiera prądu z sieci, a więc rachunki są minimalne. Inwestycja w system fotowoltaiczny bardzo szybko się zwraca.
Pozostałe zalety fotowoltaiki
Najważniejszym elementem instalacji fotowoltaicznej są panele słoneczne oraz system ogniw, które przekształcają energię z promieni słonecznych na prąd. Falowniki dostosowują jego parametry do sieci budynku, a ostatnim etapem jest dostarczenie energii do źródła prądu. Najważniejsze zalety fotowoltaiki to:
niskie, a nawet zerowe rachunki za prąd,
możliwość kumulowania nadwyżek energii,
ekologia, która wynika z wykorzystania promieni słonecznych, stanowiących praktycznie niewyczerpalne źródło prądu,
łatwość konserwacji i użytkowania, ponieważ do systemu fotowoltaiki nie trzeba samodzielnie dostarczać paliwa, czyli na przykład węgla lub pelletu,
trwałość systemów sprawia, że z fotowoltaiki można bez problemu korzystać nawet przez kilkadziesiąt lat,
Przed decyzją o montażu systemu fotowoltaicznego warto dokonać analizy oszczędności, jakie mogą z niego wyniknąć. Ilość wyprodukowanej energii zależy od stopnia nasłonecznienia budynku, czyli orientacji podłoża dla paneli. Ważne jest także to, czy montuje się je na dachu, czy też na powierzchni gruntu.